WYCIECZKA KRAKÓW - OJCÓW

Istnieją takie miejsca, które każdy Polak przynajmniej raz w życiu powinien odwiedzić, by móc poznać prawdziwie dziedzictwo własnego kraju. To właśnie Kraków – miasto królów, historyczne serce Polski, ostoja kultury i sztuki - stał się w tym roku celem wycieczki uczniów Szkoły Podstawowej w Sielcu, którzy wraz z 4 opiekunami udali się na wyprawę do Małopolski w dniach 7.06. - 8.06.2018 r.

7 czerwca, wczesnym rankiem, 35-osobowa grupa zebrała się przed szkołą, aby wyruszyć na spotkanie z przygodą. Po trudach wielogodzinnej podróży autokarem wybraliśmy się na spotkanie z Krakowem. Królewskie miasto przywitało nas serdecznie mnogością zabytków i klimatem, który poczuliśmy, zbliżając się do Smoka Wawelskiego. Zwierzę chyba nas polubiło, bo specjalnie dla nas buchnęło ogniem. Po zrobieniu pamiątkowego zdjęcia udaliśmy się na Wawel, na żywą lekcję historii. Zamek Królewski wraz ze  wzgórzem  to  jedno  z  najbardziej  znaczących  historycznie  i kulturalnie  miejsc  w  Polsce.  Siedziba   królów   polskich   zrobiła   na   nas   duże   wrażenie.  Następnie wraz  z  przewodnikiem  zajrzeliśmy  do  katedry.  Z zainteresowaniem i w skupieniu  zwiedzaliśmy Kaplicę Zygmuntowską oraz znajdujące się w niej groby dawnych władców Polski. Będąc w kryptach zatrzymaliśmy się na chwilę przy grobach Józefa Piłsudskiego oraz pary prezydenckiej.

Po opuszczeniu Zamku ruszyliśmy wzdłuż ulic Kanonicznej i Grodzkiej na zwiedzanie miasta i poznanie jego zabytków. Podziwialiśmy kościół św. Piotra i Pawła, Pałac Biskupi, Bramę Floriańską, Barbakan, Collegium Maius.

Rynek Główny zaprezentował nam perłę renesansu polskiego – Sukiennice, w których mieszczą się liczne kramy z różnorodnymi pamiątkami, dziełami rzemiosła artystycznego i biżuterią. Niedługo potem odwiedziliśmy kościół Mariacki, wewnątrz którego znajduje się XV-wieczny drewniany ołtarz wykonany przez słynnego rzeźbiarza Wita Stwosza oraz wysłuchaliśmy sławnego hejnału.

Po mieście oprowadzała nas pani przewodnik, miłośniczka historii, która pomagała nam odkrywać tajemnice legend krakowskich oraz niektórych obiektów, zwracając naszą uwagę na najciekawsze elementy. Często mijały nas dorożki konne, towarzyszyły nam też gołębie, które dumnymi podskokami wskazywały turystom sekrety „swojego rynku”.

Wreszcie usatysfakcjonowani i pełni wrażeń powróciliśmy do autokaru i wyruszyliśmy do hotelu, by wypocząć i zebrać siły na kolejny dzień czekających nas atrakcji.

Rankiem, 8 czerwca, udaliśmy się do Ojcowskiego Parku Narodowego, w którym podczas kilkugodzinnej wycieczki pieszej z przewodnikiem podziwialiśmy malowniczą Dolinę Prądnika wraz z ostańcami skalnymi o charakterystycznych kształtach i nazwach. Kuszeni bogactwem fauny i flory słuchaliśmy o zjawiskach krasowych, rozpoznawaliśmy niektóre gatunki roślin i drzew, odwiedziliśmy stanowisko archeologiczne dotyczące życia człowieka neandertalskiego. Cieszyliśmy oczy widokiem Zamku w Pieskowej Skale, pięknymi skałami, Bramą Krakowską, Igłą Deotymy oraz Źródełkiem Miłości.

Najwięcej emocji dostarczyła nam Jaskinia Ciemna pełna przyrodniczych tajemnic, takich jak kolonie młodych nietoperzy-podkowców czy najbardziej jadowite pająki w Polsce. Jaskinia składa się z jednej olbrzymiej komory, która u końca zwęża się i przechodzi w tzw. tunel. W środkowej część komory występują stalagmity, których wysokość wynosi 1 metr. Strop jest pokryty licznymi stalaktytami. Charakterystyczne dla tej jaskini są kotły wirowe w stropie. Przed wejściem usytuowano zrekonstruowane obozowisko neandertalczyków oraz platformę widokową z panoramą na Dolinę Prądnika i wznoszącą się tuż obok charakterystyczną skałą wapienną zwaną Rękawicą lub Pięciopalcówką.

Wycieczka dostarczyła nam nie tylko wszechstronnej wiedzy, ale przede wszystkim wielu niezapomnianych wrażeń. Z nostalgią wspominamy przeżyte przez nas przygody w magicznym Krakowie i jego okolicach, do których zawsze pragnie się wracać.

Opiekunami wycieczki były panie: Alicja Sędłak, Ewa Stańkowska, Agnieszka Szpejda, Edyta Tarajko.